Kosttillskott för armbrytare

Den som tränar för att bli duktig i armbrytning vet att det kanske inte alla gånger räcker att äta normalt. Kroppen kan behöva kosttillskott när man tränar, men också före och efter tävlingsdagar. Här följer några tips på kosttillskott för dig som tränar armbrytning.

Kreatin

Ämnet finns naturligt i muskelmassa och förekommer bland annat i fisk och kött. Kreatin i form av kosttillskott kan bidra till både större muskelmassa och att musklernas styrka utvecklas; det lagras i muskler och omvandlar energi som lagrats där till rörelseenergi, det kan göra musklerna mer explosiva och uthålliga så att man orkar det där lilla extra. Ytterligare en effekt till följd av intag av kreatin är att det kan göra så att vätska samlas i musklerna, då ser de extra pumpade ut. Kosttillskottet ser ut som ett vitt och kristallint pulver. Det är inte klassat som doping eftersom det inte inverkar på människans hormonella eller fysiologiska system.

Pre-workout (PWO) och energidryck

Att tänka på vad man äter och dricker inför ett träningspass har stor betydelse för hur bra man presterar. Alla som ägnar sig åt en kraftsport, som armbrytning, kan med fördel nyttja det stora utbudet av energidrycker som finns på marknaden idag, både med och utan koffein. Energidryck med koffein kan göra en mer fokuserad och mentalt vaken, men vilket man väljer är en smaksak. Man kan också titta efter energidrycker som innehåller beta-alanine då det kan reducera den mjölksyra som uppstår i musklerna när man tränar.

Protein som tillskott

Tillskott av protein och/eller Branched-Chained Amino Acid (grenade aminosyror), BCAA, bidrar till uppbyggnaden av muskler och rekommenderas framför allt efter träningspass. Utöver muskeluppbyggnad hjälper BCAA till med fettförbränning och uthållighet. De aminosyror som ingår i BCAA är leucin, isoleucin och valin. För dig som armbrytare är leucin den viktigaste av dem med tanke på muskeltillväxt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *