Att träna armbrytning – basövningar

Den som vill lära sig armbrytning och sedermera träna för att tävla har en del att tänka på även om själva sporten i sig är lätt att lära. Armbrytning är en kraftsport med enkel grundteknik, ja även ett barn kan lära sig att bryta arm på mindre än fem minuter. Men, om man vill bli bra på sporten och vinna stora tävlingar krävs det betydligt mer än grundteknik. Man behöver bli tekniskt avancerad, stark, snabb och taktisk.

Att träna armbrytning innebär mycket övningar på gym för att få upp styrkan, det är inte vilka övningar som helst utan det finns speciella sådana, för att träna upp den styrka som krävs för just armbrytning och den uthållighet som krävs. Utöver detta kan man fundera på att inta olika kosttillskott.

Rekommenderade basövningar för armbrytning

Det är lätt att tro att det endast är biceps, den tvåhövdade muskeln på överarmen, som behöver tränas, så är inte fallet. Det gäller också att vara stark i underarmarna för att klara av de färdigheter i teknik som krävs för att satsa på armbrytning som sport. Att öva upp sin handledsstyrka och greppstyrka är A och O.

Till att börja med finns det ett antal basövningar som man bör köra: marklyft, chin-ups och bänkpress. Variera gärna greppbredden när du gör chin-ups och bänkpress, samt greppet vid chin-ups så att det emellanåt blir pull-up.

Marklyft

Att träna marklyft sker genom att man lyfter en skivstång från golvet tills kroppen är upprätt, samtidigt som armarna är raka. De största musklerna som tränas är lår, korsrygg och stuss.

Bänkpress

Denna styrketräning riktar primärt in sig på bröstmuskulatur och det finns många sätt att utföra den på. Man kan träna rakt, snett, sittande och lutande.

Chin-ups och Pull-up

Dessa basövningar kallas för räckhäv på svenska och är till för att träna överkroppen. Man drar sig upp för ett räcke, men alternerar greppet. Antingen håller man handflatan inåt eller utåt, därav de två namnen för i princip samma övning.

När basövningarna är avklarade rekommenderas övningar som är mer preciserade på vissa muskelgrupper.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *